Your Ad Here

Powered by Blogger

NightSky Langkawi www.nightsky.co.nr! NightSky Langkawi 6.30N.99.90E: Mengembara Tembok Besar/ Great Wall of China

Monday, September 11, 2006

Mengembara Tembok Besar/ Great Wall of China



اطلبوا العلم ولو بالصين
"Carilah ilmu walaupun hingga ke negara China" Hadith

Begitu hadith Rasulullah s.a.w. yang menganjurkan ummahnya menjelajah, mengembara, menggali dan mencari ilmu.

Namun, ada juga aku mendengar suara sumbang golongan anti hadith yang mengatakan hadith tersebut maudhu', palsu. Namun penulis merasakan hadith tersebut hasan berdasarkan pengalaman sendiri menjejak kaki di bumi China.

Ketika aku menjejakkan kaki di tembok besar China, yang lebih dikenali dengan the Great Wall of China pada September 10, 2006, penulis dapat merasakan berapa bertepatan hadith Rasulullah yang menganjurkan supaya kita mencari ilmu ke sana. Aku merasa bersemangat untuk mendaki jauh ke kemuncak, walaupun kepenatan fizikal. Betapa manusia 3,000 tahun lalu mampu membina tembok besar, tebal, tinggi dan gah, cuma berbekalkan semangat kental! Berlingkar di sepanjang permatang bukit bukau sejauh 5,000 kilometer, timur ke barat China dan hanya siap hampir 3,000 tahun kemudian!

Dengan semangat ini, penulis mengajak dirinya dan juga anak bangsanya supaya jangan jemu-jemu menggali ilmu. Lupakanlah hiburan yang lagho dan melalaikan dan ayuh mencari ilmu (walaupun hingga ke China).

Pengalaman menjelajah memberikan kesan amat mendalam:

قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانْظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذَّبِينَ 137

"Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikan bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan." Al Quran, Al Imraan 3:137

Akan bersambung...




0 Comments:

Post a Comment

<< Home